مقالات پزشکی
 
اینجا همه چی درهمه
از بودن در این وب سایت لذت ببرید دوستان عزیز
 

شایع ترین علل کاهش شنوایی در نوزادان


یكی از عوامل مهم معلولیت و اختلال در ارتباطات اجتماعی، كاهش شنوایی است و تكلم ناقص می‌تواند از علائم نقص شنوایی پنهان در كودك سالم باشد. از هر 1000 كودك، یك نفر با كاهش شنوایی حسی- عصبی متولد می‌شود. كاهش شنوایی بیشتر در سنین بالا رخ می‌دهد؛ به طوری كه حدود 4 درصد افراد زیر 45 سال دچار درجات متفاوتی از كاهش شنوایی هستند (زن و مرد به‌طور یكسان) این احتمال با افزایش سن بیشتر می‌شود، به طوری كه شیوع آن در افراد بالای 65 سال به حدود 30 درصد می‌رسد این در حالی است كه فقط 2-4 درصد كودكان به كاهش شنوایی دچارند كه یك‌سوم موارد آن به علت حادثه‌  قبلی یا در حین تولد است. در مورد اهمیت شنوایی می‌توان گفت كودك كم شنوا دچار كاهش رشد مغزی و مشكل در تكلم و متعاقب آن عدم برقراری روابط مناسب اجتماعی می‌شود. این كودكان برای تحصیل علم و رشد فكری، نیاز به مراكز ویژه مراقبت‌های خاص دارند كه همه اینها هزینه‌ای بر دوش خانواده و اقتصاد جامعه خواهد گذاشت.

انواع اوتیت

1- خفیف: كاهش شنوایی به میزان 15-30 دسی بل است (زمزمه ملایم 20 دسی بل و اتاق آرام 30 دسی بل) 2- متوسط: كاهش شنوایی به میزان 31-50 دسی بل (جاروبرقی و رادیو با صدای ملایم 40 دسی‌بل) 3- شدید: كاهش شنوایی به میزان 51-80 دسی‌بل (گفتگوی معمولی در 50 سانتی‌متری، 65 دسی بل و ترافیك شلوغ 70 دسی‌بل) 4- كری كامل: كاهش شنوایی به میزان 81-100 دسی بل (گفتگوی معمولی در 50 سانتی‌متری، 65 دسی بل و صدای موتور هواپیما 100 دسی‌بل) در كل، شایع‌ترین علت كری متوسط تا شدید در اطفال، اختلال ژنتیكی (حدود 50 درصد موارد) و سپس مننژیت است (حدود 10 درصد موارد) كه مقام دوم را دارد. كاهش شنوایی را به دو دسته انتقالی و حسی- عصبی تقسیم می‌كنیم: در كاهش شنوایی انتقالی، اشكال در مجرای گوش یا پرده گوش و یا در استخوانچه‌ها و دریچه بیضی است. در كاهش شنوایی حسی- عصبی، در گوش داخلی، حلزون و عصب شنوایی با مركز شنوایی مشكل وجود دارد.

 علل

1- اوتیت سروز 2- اوتیت حاد میانی 3- اوتیت مزمن 4- انسداد مجرای گوش در اثر جرم یا جسم خارجی  5- علل مادرزادی

انسداد مادرزادی
در این بیماری ممكن است مجرای گوش اصلا ایجاد نشده و یا به صورت ناقص تشكیل گردد. در صورت انسداد كامل، كم شنوایی حدود 60 دسی بل خواهد بود. انسداد معمولا یكطرفه است و گوش دیگر سالم می‌باشد؛ به همین دلیل این افراد از نظر شنوایی و گویایی مشكل نخواهند داشت. در این افراد اگر از نظر شغلی نیاز به شنوایی هر دو گوش باشد، می‌توان از سمعك‌های مخصوص استفاده كرد.

اوتیت حاد میانی
در اطفال شایع‌تر از بزرگسالان است و متعاقب عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و انسداد شیپور استاش رخ می‌دهد. در كودكان مهم‌ترین علت آن بزرگ شدن لوزه سوم (هیپرتروفی آدنوئید) و عفونت آن است. اگر پرده صماخ پاره شود، در مدت كوتاهی چرك و خون خارج می‌شود و در این لحظه درد گوش تخفیف می‌یابد. درمان شامل استراحت، پنی‌سیلین و مشتقات آن و مسكن است.

شایع‌ترین علت

شایع‌ترین علت كاهش شنوایی انتقالی در اطفال، اوتیت میانی است كه با درمان مناسب اكثرا گذرا و موقتی است. در صورت بروز عوارضی مانند لاپیرنتیت چركی، آبسه مغزی و مننژیت كاهش شنوایی حسی عصبی نیز وجود خواهد داشت كه به علت عوارض نفوذ سم میكروب‌ها از راه دریچه گرد به درون لابیرنت و تاثیر آن بر روی حلزون غشایی است. در اوتیت مزمن هر بار كه اوتیت به صورت حاد عود می‌كند ممكن است از مقدار شنوایی كاسته شود و این حالت همراه با پارگی پرده و گسیختگی استخوانچه هاست و كری مختلط را باعث می‌شود. در میان اوتیت‌ها، اوتیت سروز یكی از شایع‌ترین علل كم شنوایی در كودكان دبستانی و كودكستانی است جمع شدن مایع در گوش میانی باعث كم شنوایی انتقالی می‌شود و برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، خارج كردن این مایع از گوش میانی اهمیت شایانی دارد. علت این بیماری انسداد شیپور استاش است كه شایع‌ترین علت سنگینی گوش در اطفال می‌باشد. عوامل مستعد كننده آن عبارتند از: بزرگی لوزه سوم، ترشحات پشت حلق و حساسیت بینی. این بیماری باعث كاهش شنوایی انتقالی دو طرفه می‌شود. علائم شامل كاهش شنوایی و گوش درد است، ولی چون حال عمومی كودك خوب است، والدین دیر متوجه می‌شوند، ولی گاهی از مهد كودك یا مدرسه این بچه‌ها را به علت سنگینی گوش جهت معاینه معرفی می‌كنند. درد گوش مداوم نبوده و شب‌ها بیشتر است. در معاینه، پرده صماخ رنگ زرد كهربایی دارد و به سمت داخل كشیده شده و ممكن است سطح مایع هوا یا حباب‌های هوا نیز مشاهده گردد. در صورت عدم درمان، كاهش شنوایی دائمی و عوارض زیر ایجاد می‌شود:
1- سخت شدن پرده صماخ (تمپانو اسكلروز) یا دیده شدن لكه‌های سفید بر روی پرده 2- چسبندگی در گوش میانی و عدم حركت استخوانچه‌ها  3- فرو رفتگی پرده گوش 4- ایجاد كلستناتوم (رشد پوست در گوش میانی، پشت پرده گوش است).

درمان
مصرف آنتی‌هیستامین در بیمارانی كه آلرژی بینی دارند، برداشتن ضایعه موجود در بینی یا سینوس، بررسی لوزه سوم و در صورت لزوم جراحی آن و در صورت عدم درمان، خارج كردن ترشحات گوش با استفاده از عمل میرنگوتومی (شكاف پرده صماخ). اگر ترشحات غلیظ باشد، از وسیله‌ای به نام لوله تهویه یا گرومت استفاده می‌شود كه بعد از شش ماه كه ترشحات از بین رفت و گوش طبیعی شد، خود به خود خارج می‌گردد. والدین باید مواظب باشند آب وارد گوش كودك نشود تا از عفونت حاد جلوگیری شود.
در شماره بعد نشریه به علائم خطر و پیشگیری در كاهش شنوایی خواهیم پرداخت.


 

یک میلیون دیابتی در دنیا دچار قطع عضو می شوند/ دیابتی ها وجود زخم در پای خود را جدی بگیرند


انجمن دیابت ایران با بیان اینکه« سالانه حدود یک میلیون دیابتی در دنیا دچار قطع عضو می شوند و آمار دقیقی از میزان قطع عضو دیابتی ها در کشور نداریم.» تاکید کرد:« در صورتی که افراد دیابتی متوجه وجود زخمی در پاهای خود شدند حتی اگر به نظر خودشان مسئله مهمی نباشد بایستی به پزشک مراجعه کنند.»

سالانه حدود یک میلیون دیابتی در دنیا دچار قطع عضو می شوند. درایران آمار دقیقی از میزان قطع عضو دیابتی ها نداریم اما تعداد افرادی که دچار قطع عضو می شوند کم نیستند و بخشی از بیمارستانه ها را افراد دیابتی که دچار سندروم پای دیابتی شده اند اشغال کرده اند.»
وی ادامه داد:«همانطوری که می دانید اگر قند خون کنترل نشود فرد مبتلا دچار عوارض بسیاری از جمله عوارض عروقی دیابت و عوارض عصبی دیابت می شود که بر اثر هر دو این موارد فرد دیابتی دچار سندروم پای دیابتی می شود که حتی می تواند تا قطع عضو نیز پیش رود بنابراین افراد دیابتی برای اینکه دچار سندروم پای دیابتی نشوند در اولین گام بایستی قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند برای اینکه افراد دیابتی بتوانند قند خود را کنترل کنند بایستی در کلاس های آموزشی دیابت شرکت کنند در مرحله دوم بایستی یاد بگیرند که چه طور می توانند قند خون خود را کنترل کنند.»
رئیس انجمن دیابت ایران افزود:«لازم است افراد دیابتی مواردی را جهت پیشگیری از سندروم پای دیابتی رعایت کنند از جمله اینکه قند ناشتا برای افراد دیابتی در حد طبیعی بایستی به طور مداوم زیر 130 و 2 ساعت بعد از غذا بالاتر از 180 میلی گرم درصد نباشد و هموگلوبین a1c این افراد نیز بایستی در حد طبیعی که زیر 7 است کنترل شود سپس درصورتی که چربی خون بالا و فشارخون بالایی دارند در حد طبیعی کنترل کنند و حداقل روزی 20 دقیقه فعالیت جسمی داشته باشند.»
وی خاطرنشان کرد:«در صورتی که فرد دیابتی دچار عوارض ثانویه دیابت شود یعنی حس درد، سرما و گرما را از دست بدهد و مرتب از گزگز کردن و مور مور شدن پاها به خصوص در شب شکایت کند بایستی تحت مراقبت های ویژه باشد و با مراجعه پزشک و انجام آزمایش های مختلف مشخص شود که آیا نوروپاتی بر فرد دیابتی تاثیر گذاشته است یا خیر ودر صورتی که تاثیر گذاشته باشد بایستی به غیر از رعایت موارد ذکر شده بایستی به صورت روزانه پاهای خود را دقیقا وارسی کنند تا زخم نشده باشد و به صورت مرتب اقدام به شستشوی پاها کنند چرا که دیابتی ها با افزایش سن دچار خشکی پوست می شوند و با رعایت بهداشت و خشک کردن دقیق لا به لای انگشت های پا امکان بروز هر گونه عفونت قارچی را از بین ببرند و با استفاده از نرم کننده های مناسبی مانند وازلین پاهای خود را چرب نگه دارند.»
دکتر رجب تاکید کرد:«در صورتی که افراد دیابتی متوجه وجود زخمی در پاهای خود شدند حتی اگر به نظر خودشان مسئله مهمی نباشد بایستی به پزشک مراجعه کنند چرا که یک زخم کوچک می تواند زمینه بروز عفونت های بزرگ را فراهم سازد نکته مهم دیگر دقت در انتخاب کفش است و در صورتی که کفش نامناسبی انتخاب کنند به دلیل اینکه مبتلایان به نوروپاتی دیابتی و عروقی حس درد ندارند ممکن است با کفش نامناسب دچار مشکل شوند.»

کمبود روی (Zinc) چه مشکلاتی در بدن ایجاد می کند؟

با تأثیر روی در بدن و پوست و فواید آن آشنا شوید.

: روی تقریباً در تمام بافت های بدن وجود دارد و بافت های ناخن، پوست، مو، بافت های استخوانی، خون و پروستات، دارای مقدار قابل توجهی فلز روی است.

وی گفت: روی در بیش از صد نوع آنزیم وجود دارد، کربوکسی ببتیداز A و B آلکالین فسفاتاز، DNA پلیمراز.

انتظاری افزود: برای مثال در کبد در متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین، لیپید و تولید انرژی نقش دارد.

این متخصص پیشگیری از بیماری ها خاطرنشان کرد: روی جهت سیتر انسولین، سلامت پوست، سیستم ایمنی، مقاومت در برابر عفونت، رشد و تقسیم سلولی و متابولیسم TESTES و OVERIES لازم است.

انتظاری تأکید کرد: کمبود روی باعث احساس نکردن مزه غذا، ضعف سیستم ایمنی، کم شدن رشد و نمو جسمی و فکری در نوزادان مشکلات پوستی ریزش مو و اشکال در ترمیم زخم، اسهال، خستگی می شود.

وی توصیه کرد: اضافه کردن روی به غذا باعث جلوگیری از ناراحتی های پوستی مانند آکنه و اگزما می شود.

 

تداوم گرفتگی عضلات را جدی بگیرید

اگر فردی به طور مرتب دچار گرفتگی عضلات می شود حتماً‌ باید به پزشک مراجعه کند چراکه اگر علت زمینه ای داشته و تشخیص داده نشود مشکل ساز می شود.

 گرفتگی عضلات علل مختلفی دارد اما بعضی افراد استعداد بیشتری در گرفتگی عضلات دارند، کمبود کلسیم یکی از علت های گرفتگی عضلات است که علامت های دیگری مانند گزگز نوک انگشتان و دور لبها را نیز دارد که باید درمان شود، گرفتگی عضلات علت های معمولی تری هم دارد مانند شرایط استرس و خستگی های جسمی، سرما نیز ممکن است باعث کرمپ های عضلانی شود.

آستانه استرس افراد متفاوت است و بعضی از افراد با شدت زیادتر گرفتگی عضلات روبرو می شوند.

دکتر مرجائی در ادامه در خصوص روش های درمان گرفتگی عضلات گفت: اگر بعد از آزمایش علت گرفتگی عضلات، کمبود برخی مواد معدنی بدن مانند کلسیم و منیزیم خون تشخیص داده شود می توان با تجویز کلسیم و منیزیم آن را درمان کرد.

وی ادامه داد: درمان های عمومی گرفتگی عضلات شامل ریلکسیشن (رفع استرس) کمپرس گرم یعنی گرم کردن موضعی که دچار اسپاسم است و یک سری داروها که خاصیت شل کنندگی و ضد اسپاسم دارند که شاخص آن قرص های متوکاربامول (methocarbamol) و قرص باکلوفن (baclofen) که به رفع اسپاسم تا حدودی کمک می کند البته بعضی از داروهای آرامبخش هم خاصیت ضد اسپاسم دارد مانند داروی دیازپام (Diazepam) که یکی از کاربردهای آن اثر رفع اسپاسم آن است.

این متخصص ارتوپدی با بیان جدی گرفتن تداوم گرفتگی عضلات گفت: اگر فردی در ضمن انجام کارهای روزانه به طور ناگهانی دچار گرفتگی عضلات شود می تواند با انجام relaxation و گرم کردن موضع و همچنین استفاده از داروهای ضد اسپاسم بهبود یابد اما اگر اتفاق گذرا نبود و فردی به طور مرتب دچار گرفتگی عضلات می شود حتماً باید به پزشک مراجعه کند چراکه اگر علت زمینه ای داشته و تشخیص داده نشود می تواند مشکل ساز شود.

 

فقر آهن در سنین پائین، عامل کاهش شنوایی است

 فقر آهن در نوزادان و کودکان عامل کاهش شنوایی، عصبی شدن و سندرم پای جنبان می شود.

فقر آهن در کل دنیا از جمله در کشور ما شایع ترین عارضه کم خونی محسوب می شود.

 مصرف اسیدسیتریک و ویتامین C عامل جذب آهن می گردد و متخصصان به مصرف این ویتامین و فرآورده هایی که ویتامین C دارند توصیه می کنند تا جذب آهن بیشتر شود.

 در دوران رشد و حاملگی مصرف آهن را دو چندان کنید که مصرف این مکمل ها نظیر فورسولفات و... توصیه می شود.

 

اگر فرزند دختر می‌خواهید، سبزی و میوه بخورید!

پزشكان هلندی ادعا كرده‌اند مادرانی كه تمایل دارند صاحب فرزند دختر شوند، می‌توانند با گنجاندن میوه و سبزی زیاد در رژیم غذایی‌شان به آرزوی خود دست پیدا كنند.

به گزارش  ایسنا، این پزشكان دریافته‌اند كه مصرف غذاهایی كه منابع غنی از دو ماده معدنی كلسیم و منگنز هستند مثل سبزیجات سبز رنگ پیش از باردار شدن، احتمال به دنیا آوردن فرزند دختر را افزایش می‌دهد.

این متخصصان با مطالعه روی گروهی از زنان داوطلب متوجه شدند كه با دنبال كردن این رژیم غذایی، 80 درصد از آنها فرزند دختر بدنیا آوردند. از سوی دیگر زنانی كه بیشتر از خوراكی‌های حاوی پتاسیم و سدیم مثل موز و سیب زمینی استفاده كرده بودند، احتمال پسرزایی بیشتری داشتند البته این مورد دوم هنوز به طور جداگانه مورد آزمایش قرار نگرفته است.

این متخصصان معتقدند كه دنبال كردن یك رژیم غذایی خاص و درست به زوج‌های جوان كمك می‌كند كه جنسیت كودك خود را تا حد زیادی بتوانند تعیین كنند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این رژیم غذایی باید چندین هفته پیش از باردار شدن به كار گرفته شود. این متخصصان برای دستیابی به نتایج فوق مدت 5 سال روی 172 زوج آزمایش كردند كه تمایل داشتند فرزند دختر داشته باشند.

آزمايشات و معاينات ضروري براي خانمها *** فرشته آل علي

بررسي هاي زير شامل مواردي است که عموم خانمها بايد آنها را انجام دهند.

کنترل فشارخون: اين کار اصلا مشکل نيست.يک کاف مخصوص دور بازوي شما بسته مي شود و فشارخون شما را اندازه مي گيرد. آيا مي دانيد فشارخون يعني چه؟ فشارخون همان فشاري است که توسط قلب شما توليد مي شود تا خون را در سراسر شريان ها (عروق خوني) به جريان بيندازد (فشار سيستوليک) و به اين وسيله بتوان مقدار فشار موجود در شريان ها را در شرايطي که قلب در حال استراحت است (در مواقع بين ضربان هاي قلب) نيز اندازه گرفت (فشار دياستوليک).
اما اين که چرا بايد فشارخون را کنترل کرد ، بايد گفت تنها به اين طريق مي توان افزايش فشارخون (هيپرتانسيون) را در همان اوايل کار تشخيص داد. در اصل ميزان خوني که توسط قلب شما پمپ مي شود و مقاومتي که عروق خوني در برابر جريان خون وارد مي کنند عامل اصلي تعيين فشارخون محسوب مي شود. در کل هر چه ميزان خوني که توسط قلب پمپ مي شود بيشتر باشد و عروق باريک تر ، کار قلب براي پمپ کردن خون مشکل تر مي شود.
اگر به مدت طولاني فشارخون شما بالا بوده و درمان نشود ، خطر حمله قلبي ، سکته مغزي ، نارسايي قلبي و آسيب کليه ها بيشتر مي شود. بهتر است کنترل فشارخون از 18 سالگي هر سال و با افزايش سن هر چند ماه يکبار و در شرايطي که فرد مستعد افزايش فشارخون است ، هر ماه مورد بررسي قرار بگيرد.

آزمايش کلسترول: با يک آزمايش ساده خون مي توانيد سطح کلسترول بد (LDL) ، کلسترول خوب (HDL)و تري گليسريدهاي خون خود را بررسي کنيد.
LDL باعث رسوب کلسترول بد در ديواره شريان ها شده و HDL باعث مي شود کلسترول از شريان هاي شما برداشته و به کبد منتقل شود و از آنجا دفع گردد.
مشکل وقتي به وجود مي آيد که LDL کلسترول زيادي در ديواره شريان هايتان رسوب کرده و يا HDL آنقدر کم باشد که نتواند به طور موثر کلسترول را از ديواره عروق تان بردارد. در اين حالت پلاکهاي چربي در عروق خوني شما رسوب مي کند. اگر خانمها کلسترول خود را به طور منظم چک کنند زودتر از شرايط خود باخبر مي شوند.
از 45 سالگي به بعد خانمها بايد هر 5 سال يکبار آزمايش چربي خون بدهند. اگر فردي شرايط غيرطبيعي و بيمارگونه دارد بنابه توصيه پزشک بايد در فواصل کوتاه تري چکاپ شود. گاهي در خانواده هايي که سابقه بيماري هاي عروق قلب وجود دارد ، افراد خانواده از سنين پايين تر مورد بررسي قرار مي گيرند.

معاينه باليني پستان: اين معاينه ، پستان ها و نواحي زيربغل خانمها را شامل مي شود. در اين معاينه پزشک تغيير رنگ و تغييرات پوستي نوک پستان ها يا وجود و عدم وجود ترشح از آنها را مورد بررسي قرار مي دهد. ضمنا با لمس پستان ها و زيربغل ، وجود هر نوع توده يا گره لنفاوي غيرطبيعي و بزرگ شده را شناسايي مي کند. ضمنا مي توانيد اين معاينات را از پزشک ياد بگيريد و خودتان در منزل آن را انجام دهيد.
خانمها توجه داشته باشيد که در اين معاينات هر نوع توده اي که در پستان ها و زيربغل وجود داشته باشد ، شناسايي مي شود و خطر سرطان پستان تا حد بسيار زيادي کاهش پيدا مي کند زيرا اگر توده خوش خيم باشد ، برداشته مي شود و اگر بدخيم باشد با جراحي و درمان هاي تکميلي ديگر امکان گسترش سرطان به ساير نقاط بدن به طور چشمگيري کاهش پيدا مي کند.
بعد از 40 سالگي بايد حداقل سالي يک بار معاينات پستان ها انجام شود و در همين زمان يک ماموگرافي پايه نيز تهيه شود.
بهتر است خانمها حتي در سنين پايين تر اين معاينات را از پزشک متخصص زنان و يا ماماها ياد گرفته و هر ماه بعد از عادت ماهيانه ، خودشان در منزل اين کار را انجام دهند.

ماموگرام: در اين روش با استفاده از پرتوهاي X در راديولوژي ، بافت پستان ها مورد بررسي قرار مي گيرد و به اين ترتيب حتي کوچک ترين توده پستاني تشخيص داده مي شود چرا که ممکن است همين توده هاي بسيار کوچک ، نشاندهنده مراحل اوليه سرطان پستان باشند.
از سن 40 سالگي به بعد سالي يک يا دو بار بايد ماموگرافي انجام شود (البته تعداد دفعات به شرايط فرد هم بستگي دارد).از سن 50 سالگي به بعد اين کار بايد حتما سالي يک بار انجام شود.

تست پاپ اسمير: در اين آزمايش ، پزشک يا ماما وسيله کوچکي به نام اسپکولوم را در مهبل قرار مي دهد تا بتواند گردن رحم را مشاهده کند.سپس با استفاده از يک وسيله کوچک (مثل گوش پاک کن) از ترشحات گردن و مجراي مهبل نمونه برمي دارد. اين کار تنها چند دقيقه طول مي کشد و اصلا دردناک نيست.
سپس نمونه به آزمايشگاه فرستاده مي شود تا در صورت وجود سرطان گردن رحم ، تشخيص و درمان به موقع انجام شود. اين کار در خانمهاي متاهل انجام شده و از بعد از ازدواج حداقل هر 3 سال يکبار انجام مي شود و در سنين بالاتر هر سال ضروري است.
در خانمهاي بالاي 65 سال و خانمهايي که رحم خود را طي جراحي برداشته اند ، انجام اين آزمايش ضروري نيست.

معاينه لگن: در اين معاينات ، پزشک دستگاه تناسلي را مورد معاينه قرار مي دهد و هر نوع تغيير رنگ ، تورم ، زخم و حالتهاي غيرطبيعي را مدنظر مي گيرد. با استفاده از اسپکولوم ، ديواره داخلي مهبل و گردن رحم مشاهده مي شوند و مجددا هر نوع زخم ، توده ، التهاب يا ترشح غيرطبيعي در اين نواحي مورد بررسي قرار مي گيرد.
سپس پزشک با استفاده از دستکش و تنها با 2 انگشت خود ، رحم و تخمدان ها را بررسي و معاينه مي کند. هيچ يک از اين معاينات ناراحت کننده و يا پيچيده نيست.
با انجام اين بررسي ها هر نوع ناهنجاري مثل کيست ، تومور ، عفونت ، افتادگي عضلات رحم يا مثانه ، ترشحات غيرطبيعي و غيره به موقع تشخيص داده مي شود.
بهتر است اين معاينات بعد از ازدواج ، حداقل هر 3 سال يکبار انجام شود. ممکن است پزشک در شرايطي خاص اين معاينات را در فواصل کمتر توصيه کند.
بسياري از خانمها به دليل شرم از معاينه و يا ترس از تشخيص مشکلي در دستگاه تناسلي زنانه از انجام اين معاينات سرباز مي زنند در حالي که اگر مشکل به موقع تشخيص داده و درمان شود ، فرد مي تواند از مرگ و يا زندگي همراه با رنج و مشقت ناشي از بيماري نجات پيدا کند.

معاينات سرطان روده بزرگ: براي اين منظورچند آزمايش انجام مي شود. ابتدا آزمايش خون مخفي در مدفوع انجام مي شود. گاهي خونريزي از روده و وجود خون در مدفوع با چشم ديده نمي شود و تنها در آزمايشگاه مي توان وجود خون در مدفوع را تشخيص داد. در اين آزمايش شما تنها نمونه مدفوع را به آزمايشگاه تحويل مي دهيد. اگر وجود خون در مدفوع تشخيص داده شد، پزشک بررسي هاي تکميلي را انجام مي دهد. سيگموئيدوسکوپي (Sigmoidoscopy) در شرايطي انجام مي شود که پزشک به مشکلي در قسمت پاييني روده بزرگ مشکوک شده باشد. در اين آزمايش با استفاده از يک لوله قابل انعطاف (سيگموئيدوسکوپ) اين قسمت از روده توسط پزشک مشاهده مي شود. اين کار فقط 15 دقيقه طول مي کشد.
راديوگرافي از روده بزرگ (باريم انما) بررسي ديگري است که با تنقيه (انما) ماده اي به نام باريم به روده بزرگ ، تصاويري از روده ها تهيه مي شود و اين کار در راديولوژي ها انجام مي گردد. به اين ترتيب سطح داخلي روده ها بررسي مي شود و اين کار تنها 20 دقيقه طول مي کشد.
کولونوسکوپي (Colonoscopy) بررسي ديگري است که در آن کل طول روده بزرگ با استفاده از لوله اي باريک و انعطاف پذير بررسي مي شود. اين آزمايش نيم ساعت طول مي کشد و ممکن است کمي ناراحت کننده باشد ، اما کاملا قابل تحمل است.

از سن 40 سالگي به بعد سالي يک يا دو بار بايد ماموگرافي انجام شود البته تعداد دفعات به شرايط فرد هم بستگي دارد از سن 50 سالگي به بعد اين کار بايد حتما سالي يک بار انجام شود
تمامي اين بررسي ها براي شناسايي هر نوع توده سرطاني و غيرسرطاني در روده بزرگ و انتهاي آن انجام مي شود و نوع آزمايش بسته به شرايط فرد ، تعيين مي گردد. در زنان 50 سال به بالا (بسته به شرايط هر فرد) ، هر سال آزمايش خون مخفي در مدفوع ، هر 5 سال يک بار سيگموئيدوسکوپي و راديوگرافي از روده بزرگ و هر 10 سال يک بار کولونوسکپي ، توصيه مي شود. معمولا در افرادي که سابقه سرطان روده يا راست روده در خانواده آنها وجود دارد و يا سابقه پوليپ روده يا بيماري التهابي روده (مثل کوليت اولسروز يا بيماري کرون) در خانواده آنها ديده مي شود ، اين بررسي ها بايد حتما جدي گرفته شده و انجام شود.

سنجش تراکم استخوان: اين کار يک بررسي سريع ، ساده و بدون درد است و در اين روش از کمر ، ران ، مچ دست و مچ پاي خانمها اسکن انجام مي شود و دانسيته يا چگالي استخوان ها مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين آزمايش جهت بررسي پوکي استخوان و شکستگي هاي ناشي از آن انجام مي شود ، زيرا اگر توده استخوان کم شده باشد ، احتمال شکستگي آن زياد است.
بهتر است خانمهاي 60 سال به بالا از نظر پوکي استخوان بررسي شوند و اگر فرد مستعد تشخيص داده شود ، بنا به دستور پزشک بايد سنجش تراکم استخوان انجام گيرد.

معاينات دندان: در اين معاينات ، دندانپزشک لثه ها و دندان هاي شما را بررسي مي کند. ضمنا حين معاينه ، زبان ، لبها و بافتهاي نرم دهان هم بررسي مي شوند. با اين معاينات هر نوع مشکل دهان و دندان شناسايي مي شود. معاينات دهان و دندان خانمها بايد هر 6 ماه يک بار انجام شود ، بخصوص اگر صاحب فرزند شده و به کودک خود شير مي دهند.

معاينات چشم: در اين معاينات حرکات چشم ، ديد فرد ، دقت بينايي بررسي مي شود. ممکن است چشم پزشک از وسيله اي با نام افتالموسکوپ استفاده کند و ته چشم (شبکيه ) را مورد معاينه قرار دهد. به اين ترتيب وضع ديد چشم و نياز به عينک ، مشخص مي شود. ضمنا بيماري هايي مثل آب سياه (افزايش فشار درون چشم که باعث کاهش ديد مي شود)، دژنراسيون ماکولار (تخريب سلولهاي شبکيه که با کاهش ديد همراه است) و آب مرواريد (کدر شدن عدسي چشم) تشخيص داده مي شود.
معاينه چشم نيز بهتر است هر 6 ماه يک بار انجام شود، اما اگر مشکل خاصي وجود ندارد، براي افراد 20 تا 39 سال ، سالي يک بار ، افراد 40 تا 64 سال سالي دو بار و در افراد بالاي 65 سال ، سالي 3 بار انجام گيرد.

آزمايش قند خون ناشتا: در اين آزمايش قند خون (گلوکز) بعد از 8 ساعت ناشتا بودن مورد بررسي قرار مي گيرد. اين آزمايش بسيار ضروري است ، چون افزايش قند خون موجب ديابت يا مرض قند مي شود.
اگر خانمي علامت يا مشکلي در اين رابطه نداشته باشد ، لازم نيست به طور منظم بررسي شود ، اما خانمهايي که 45 سال به بالا هستند ، بهتر است هر 3 سال يک بار اين آزمايش را انجام دهند.
اگر خانمي در معرض خطر ديابت تشخيص داده شود، طبق دستور پزشک و در فواصل کمتر بايد اين آزمايش را انجام دهد.
ضمنا اگر علايم و نشانه هاي ديابت را در خود مشاهده مي کنيد (مثل تشنگي مفرط ، افزايش دفعات ادرار ، کاهش وزن بدون دليل ، خستگي يا ترميم کند زخمها و سوختگي هاي بدن) بايد حتما به پزشک معالج ، گزارش دهيد.

معاينه پوست: در اين معاينه ، پوست کل بدن (از سر تا پا) مورد بررسي قرار مي گيرد تا خالهاي تغيير شکل يا تغيير رنگ داده شده ، خال يا برجستگي که بزرگ شده باشد و يا هر نوع لکه يا ناهنجاري پوستي ، بسرعت تشخيص داده شود.
هر نوع ضايعه مشکوک پوستي مي تواند شروع سرطان پوست باشد و بايد مورد بررسي قرار بگيرد. بهتر است اين کار از سن 20 سالگي به بعد به طور منظم انجام شود. ضمنا پوست بدن را مي توان براحتي مورد معاينه قرار داد و خود فرد مي تواند هر نوع تغيير در خالها و يا بروز لکه يا ضايعه را شناسايي کرده و به پزشک اطلاع دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید امیدوارم مطالبی رو که در این وبلاگ قرار میدم براتون مفید باشه و از انتخابتون ممنونم...
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اینجا همه چی درهمه و آدرس neloo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 960
بازدید ماه : 1909
بازدید کل : 98854
تعداد مطالب : 191
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1





برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب





استخاره آنلاین با قرآن کریم


تعبیر خواب






فال حافظ